Besøg på bådværftet Model Art

18 Dec 2018

Besøg på bådværftet Model Art

Værftet producerer den populære JD 600 Qooqa jolle i samarbejde med Askeladden

Mere end 100 personer har betrådt jollen før den er fremme hos sin nye ejer.

Ved købet af en helt ny båd, forestiller man sig vel altid at man er den første mand i båden. Altså den første person, der nogensinde har betrådt sin nye båd. – Intet kunne være mere forkert.

Vi er taget til det polske værft Model Art i Polen, der producerer den populære jolle JD600 Qooqa fra det norske varemærke Askeladden. Værftet her beskæftiger op imod 400 personer, og vi har fået lov til at tage et kig bag facaden.

På et moderne værft som dette, er der en særdeles effektiv udsugning. Der er naturligvis ansigtsmasker til rådighed for de ansatte (det skal der være ifølge polsk lovgivning), men det er helt op til den enkelte at gøre brug af det.

Det første der springer i øjnene er effektiviteten. Alle medarbejdere logger ind på en PC før de går i gang med dagens opgaver. Her markerer de hvilken båd de går i gang med, og specifikt hvilken opgave. På den måde kan bådens fremskridt følges, og man kan sikre at leveringsdeadlines kan overholdes. 

Alle både planlægges minutiøst, og der er bestemt ikke meget ekstra tid at give af, hvis en kunde lige pludselig beslutter sig for f.eks. at bestille 4 både i modsætning til den ene, der er i bestilling. Derfor kan der være lang leveringstid på en JD 600 Qooqa, hvis bestillingen ikke er lagt på forhånd.

Men tilbage til produktionen af selve båden. På værftet fremstilles mange forskellige både. Her produceres både for Askeladden såvel som for andre varemærker. Alle både fremstilles ens, bortset fra JD 600 Qooqa, - den er en ener!

I modsætning til de øvrige produktioner, tager det noget længere tid at producere en Qooqa jolle. Der ligger nemlig mere end dobbelt så mange glasfiberlag i selve skroget, og det er det, der – blandt andet – gør den særligt velegnet til sejlads i de Grønlandske farvande. Det tykke glasfiberlag, betyder større sikkerhed for den Grønlandske fisker, når han sejler ud i et farvand med risiko for sammenstød med is.

Det stærke skrog giver også andre fordele der er til at tage og føle på: Den kompakte 6 meter lange jolle klarer let mere en 2 ton last! Når der så samtidig monteres en Mercury V6 eller V8 motor på den, sikres en hurtig transport ud på fangststedet og hjem igen.

Formen på skroget er udformet så det på bedste måde viser vandsprøjt bort fra fiskeren i båden, noget som er livsvigtigt når der arbejdes under så kolde forhold som i Grønland.

Undervejs i processen med at lave den nye jolle, har vel nok mere en 100 personer være i berøring med den. Først laves basisskroget fra en afstøbning af en form, og derefter går hele processen i gang. Afstøbningen beklædes med de mange lag glasfiber, hvor medarbejderne minutiøst sørger for at fjerne enhver lille luftboble, så skroget bliver så robust som muligt.

Derefter går slibeprocessen i gang, som sikrer jollens glatte og lækre overflade, før den endelige finish sker.

Processen er først helt færdig, når jollen har været en tur i testkarret, og blevet gennemchecket for læk, stabilitet og i det hele taget mulige fejl på båden. Først derefter er den klar til transporten fra Polen til kunden i Grønland eller Danmark.

En fantastisk rejse fra ingenting til en færdig jolle.  

Her arbejdes med et skæreblad, hvorved der hvirvles glasfiberstøv op. Det er grunden til både maske og støvsuger. 

FAKTA

  • JD Qooqa jollen blev udviklet gennem et samarbejde mellem grønlandske forhandlere og importøren Jørgensen og Dahl i Danmark tilbage i 2017.
  • En ny hardtop til jollen blev udviklet i løbet af 2018, som specielt tilgodeser de Grønlandske krav til en god fangstjolle: Frit udsyn, ståhøjde i båden samt en luge i forruden, der kan åbne helt op. Hardtoppen kan eftermonteres på JD 600 Qooqa jollen.
  • Skrogtykkelse: Mere end dobbelt så tyk som et alm. Konventionelt skrog
  • Lasteevne: Mere end 2 ton
  • Forhandlere: Bredt forhandlernet i både Danmark og Grønland.
Tags: jd600qooqa jd600 askeladden værftsbesøg bådværft